Weet u het verschil tussen VoIP en traditioneel telefonie?

VoIP-telefonie is onmisbaar geworden voor iedere professionele onderneming. Dat is niet zo vreemd: u kan namelijk, vergeleken met traditionele telefonie, veel tijd en geld besparen met VoIP.  Waarom kiezen steeds meer professionals ervoor de overstap naar internettelefonie te maken? In Nederland belt al zo ongeveer 90 procent van de bedrijven via VoIP. Het begrip klinkt wat technisch, maar gelukkig is het heel makkelijk om een VoIP-aansluiting te organiseren. Er zijn echter een aantal dingen waar u op moet letten. Geen zorgen, Trimaxx legt het u uit.

VOIP: GESPREKKEN IN EEN DATAPAKKETJE VIA HET INTERNET VERSTUREN

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Dat is de verzamelnaam voor al het spraakverkeer dat via internet plaatsvindt. U maakt dus gebruik van datanetwerken als u via VoIP belt. Daarin zit het verschil met traditionele telefonie: het signaal wordt op een andere manier getransporteerd. Via VoIP wordt hetgeen wat u inspreekt naar een datapakketje vertaald en verstuurd via internet. Dankzij deze slimme oplossing is er daardoor voor een telefoongesprek veel minder capaciteit nodig dan bij traditionele telefonie.

NIET GRATIS, WÉL GOEDKOOP!

Laten we eerst een misverstand uit de lucht helpen voordat we de voordelen van VoIP bespreken: deze dienst is niet gratis. Ook via uw internetlijn moet u namelijk voor belkosten betalen als u naar vaste of mobiele telefoonnummers belt. Dat gezegd hebbende: VoIP-telefonie maakt u telefoonrekening wél een stuk goedkoper. Uit een onderzoek in België is bijvoorbeeld gebleken dat onze buren jaarlijks tussen de 800 en 5000 euro besparen dankzij een omschakeling naar VoIP-telefonie. U heeft namelijk geen abonnementskosten voor ISDN-lijnen meer nodig. Daarom zijn tegenwoordig de prijzen voor telefonie in een alles-in-één pakket ook enorm laag.

WAT HEEFT U NODIG: BANDBREEDTE EN VOIP-ACCOUNTS

Voor het opzetten van een goede VoIP belverbinding heeft u eigenlijk helemaal niet zoveel nodig. U kunt bijvoorbeeld gewoon uw eigen telefoonnummer behouden en nog steeds met uw eigen toestel bellen. Maar waar moet uwel opletten, als u straks een goede verbinding wilt hebben? Ten eerste de bandbreedte. Zorg ervoor dat u voldoende heeft! De kwaliteit van uw internetverbinding heeft natuurlijk direct invloed op de kwaliteit van de telefoontjes die u via VoIP pleegt.

Voor een telefoongesprek heeft u ongeveer 100 kbps bandbreedte nodig. Zorg ervoor dat u dit tot uw beschikking heeft, naast de nodige bandbreedte voor al het andere internetverkeer. Ten tweede heeft u een VoIP-pakket nodig om van VoIP-telefonie gebruik te kunnen maken. Dat is afhankelijk van uw wensen en uw bedrijf. Wordt er veel gebeld? Ga dan sowieso voor een pakket waarmee u onbeperkt kunt bellen voor een vaste prijs.

Daarnaast heeft ieder toestel dat op het VoIP-netwerk wordt aangesloten een eigen virtuele telefoonlijn nodig. Dat wordt een VoIP-account genoemd. Als u dus vier medewerkers van internettelefonie wilt voorzien, heeft u vier accounts nodig. Aan die accounts kunt u aparte nummers koppelen, zodat iedereen via een eigen nummer bereikbaar is. Wilt u meer weten over VoIP? Bent u bijvoorbeeld benieuwd of uw bandbreedte groot genoeg is om van internettelefonie gebruik te maken? Of wilt u advies over welk pakket het beste bij uw bedrijf past?

Trimaxx weet gelukkig alles over telecom en VoIP. Neem vrijblijvend contact met ons op: wij helpen u graag uit de brand.

 

 

Wij zijn Trimaxx, de beste telecom-provider van Noord-Limburg.​ Zo leveren we eerlijk geprijsde telecomdiensten aan het MKB op basis van eigen platform en netwerk.​ Dit doen we met een team van telecom-specialisten, aangevuld met expertise vanuit ZeroPlex.